پیوند عجیب حیات بشری یا سیب زومینی

سیب زمینی مستعد انواع تنش های زیستی است که حشرات برگ زدایی یکی از تهدیدات اصلی آن هستند که باعث کاهش بهره وری و کیفیت غده ها می شود. در میان پاتوژن های حشرات، سوسک سیب زمینی کلرادو (Leptinotarsa ​​decemlineata Say) به دلیل تخریب و مقاومت در برابر حشره کش ها برجسته است.

سایر حشرات از غده ها تغذیه می کنند، گیاه را ضعیف می کنند و منجر به کاهش تولید و در برخی موارد مرگ گیاه می شوند.

ویروس Y (PVY) که می تواند تا 80% از دست دادن عملکرد را ایجاد کند. قیمت سیب زمینی ترد پفکی نیز تحت تأثیر نماتدها و چندین گونه باکتری مانند Ralstonia solanacearum قرار می گیرد.

پاتوژن oomycete Phytophthora infestans، که باعث بیماری سوختگی دیررس می شود و منجر به مرگ زودرس گیاه می شود. و پاسالورا concors، که باعث بیماری به نام لکه برگ Cercospora می شود.

برای محافظت از گیاه در برابر این آفات و عوامل بیماری زا نیاز به درمان های حشره کش و ضد قارچ متعددی در طول فصل رشد دارد.

افزایش حساسیت سیب زمینی به آفات و بیماری ها احتمالاً به دلیل از بین رفتن تنوع ژنتیکی ناشی از تکنیک های اصلاح سنتی است. به عنوان مثال، انتخاب غده‌هایی با تلخی کاهش یافته منجر به کاهش سطح متابولیت‌های گلیکوآلکالوئیدی بازدارنده حشرات در برگ‌ها شده و در نتیجه به طور بالقوه آسیب حشرات را تشدید می‌کند.

خوشبختانه، به دلیل تعداد زیاد گونه ها و نژادهای سیب زمینی، طیف وسیعی از ژرم پلاسم برای بهبود ویژگی های رقم، به ویژه مقاومت در برابر عوامل بیماری زا وجود دارد.

گونه‌های وحشی مرتبط، یک مخزن ژنی سازگار گسترده را فراهم می‌کنند که آماده استفاده در برنامه‌های اصلاحی است.

با این حال، با وجود این واقعیت که 40٪ از گونه های غیر اهلی دارای ویژگی های مورد علاقه هستند، ورود آنها به گونه های تجاری از طریق اصلاح سنتی دشوار است.

بسیاری از گونه های وحشی دارای سطوح پلوئیدی متفاوتی نسبت به قیمت سیب زمینی شکم پر مجلسی پرورشی هستند که منجر به ناسازگاری جنسی و تنوع فنوتیپی زیاد و اثرات ناخواسته می شود. علاوه بر این، هموزیگوت کردن افراد برای هر چهار نسخه از ژن مورد نظر دشوار است.

بنابراین استفاده از فناوری‌های مهندسی ژنتیک در سیب‌زمینی می‌تواند برای بهبود آن مفید باشد.

هدف این بررسی، برجسته کردن ابزارهای مهندسی ژنتیک فعلی است که در بهبود سیب‌زمینی استفاده می‌شوند، با تأکید ویژه بر انواعی که به بازار رسیده‌اند.

صفات اصلاح شده در سیب زمینی، روش های مورد استفاده و نتایج نهایی را بررسی می کند. در نهایت، دیدگاه‌های آینده در مورد امیدوارکننده‌ترین تکنیک‌های ویرایش ژن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

  • منابع:
    1. Potato improvement through genetic engineering
  • تبلیغات:
  1. گربه ای که علاقه ی زیادی به خوردن عرق یونجه دارد
  2. آیا می دانستید قارچ باعث بند آمدن خون دماغ می شود؟
  3. جاروبرقی متفاوتی که به گونه ای دیگر کار می کند!!!
  4. با جرثقیل خانگی ماهیانه صد میلیون تومان درآمد کسب کنید!